Zorg
Zorg voor de leerlingen/ Extra leerling ondersteuning
Binnen de leerlingenzorg werken wij met de volgende niveaus:
niveau |
wie |
wat |
Basiszorg |
Leerkracht in de klas |
Dagelijkse begeleiding in de groep |
Breedtezorg |
Leerkracht en CvB: directeur, orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werk |
Extra zorg in de groep, extra zorg voor de leerling, diagnostiek |
Dieptezorg |
Arrangement, dyslexiebehandelaar, fysio-/ergotherapie, ZBO, DDB |
Speciale zorg buiten de groep (intern of extern georganiseerd) |
Zodra de breedtezorg of dieptezorg nodig is gebeurt dit altijd na overleg met ouders.
Groepsplan
De leerkracht maakt ieder jaar een groepsplan, hierin staat de planning voor het komende halfjaar en de doelen die we met een groep willen bereiken. Het GHP wordt drie keer per jaar door de leerkracht opgesteld en twee keer per jaar uitgebreid geëvalueerd. Dit betreft de leervakken: spelling, taal/woordenschat, rekenen, begrijpend lezen en technisch lezen. Tijdens de evaluatie betrekken we de CITO-scores van de leerling, de leerkrachtobservaties en de onderwijsbehoeften van de leerling hierbij.
Het ontwikkelingsperspectief
Voor ieder kind wordt er 6 weken na de start op onze school een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Hierin wordt een voorspelling gemaakt over het niveau waarop we verwachten dat de leerling de komende jaren zal gaan presteren voor de vakken Technisch lezen, Begrijpend lezen, Spellen en Rekenen. Tevens wordt een uitspraak gedaan over het verwachte schooladvies in groep 8, het verwachte uitstroomniveau. Bij het opstellen van het OPP is rekening gehouden met het IQ van de leerling, met de beschikbare toetsgegevens tot nu toe, met leerlingkenmerken en met de leefomgeving van de leerling. Na het opstellen wordt het OPP door de gedragsdeskundige/psycholoog en de adjunct-directeur met de ouders besproken.
Een keer per jaar (bij de leerlingbespreking) kijkt een multidisciplinair team samen met de leerkracht of de uitgestippelde leerroute nog altijd goed aansluit bij de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van uw kind en of de juiste middelen worden ingezet om tegenwerkende factoren positief om te buigen en beschermende factoren maximaal te benutten. In het rapportgesprek halverwege het schooljaar wordt het OPP met de ouders besproken.
Rapport en gesprekken
Drie keer per jaar krijgen de kinderen een rapport. In de week daarna zijn de rapportgesprekken, u krijgt hiervoor een uitnodiging om in te tekenen. Wij stellen het zeer op prijs als alle ouders zich aanmelden voor dit gesprek. Op vraag van de leerkracht of van de ouders kunnen er andere medewerkers aansluiten bij dit gesprek, bijvoorbeeld de orthopedagoog of de directeur.
De leervorderingen en de sociaal-emotionele ontwikkeling worden met ouders besproken tijdens deze rapportgesprekken.
Als u tussentijds een gesprek wilt met de leerkracht of een andere medewerker dan kunt u hiervoor een afspraak maken.
Leerlingdossiers
Op De Kleurencirkel wordt zeer zorgvuldig omgegaan met de dossiers van de leerlingen. Alle dossiers zijn digitaal opgeslagen en alleen zichtbaar voor het bevoegd personeel.
Ouders hebben, op afspraak, recht van inzage. Zo ook het recht op het doen van een verzoek tot veranderingen aanbrengen in het dossier, indien het gaat om onjuiste, onvolledige of niet ter zake doende gegevens. Het dossier is strikt vertrouwelijk en mag het schoolgebouw niet uit.
Leerlinginformatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de Wet.
Leerlingdossiers worden na de maximale bewaartijd van 2 jaar, gerekend vanaf de dag van uitschrijving van de leerling, vernietigd. Op de website van https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/persoonsgegevens/bewaren-van-persoonsgegevens kunt u nalezen wat wij als school verplicht zijn t.a.v. leerling-dossiers en onderwijskundige rapporten. Wij conformeren als De Kleurencirkel aan de inhoud van het CBP.
Persoonsgegevens worden 5 jaar bewaard, gerekend vanaf de dag van uitschrijving.